MOVENTIA – ŚWIATOWY GRACZ ZAINTERESOWANY POLSKIM RYNKIEM ROWERÓW MIEJSKICH
Polacy bardzo chętnie korzystają z pojazdów pożyczanych na minuty. Bike-sharing czy car-sharing to trend, który w naszym kraju rośnie równie szybko, jak w wiodących pod tym względem krajach w Europie – Niemczech, Francji czy Hiszpanii. Nic dziwnego, że na polski rynek zaczynają zerkać coraz więksi, a co za tym idzie coraz ciekawsi gracze. Przykładem może być hiszpańska Moventia, która przystąpiła do dwóch największych toczących się przetargów – w Warszawie i Trójmieście.
2020-07-20, 14:50

Świeżutki, właśnie opublikowany opublikowany BIG InfoMonitor pokazuje, że choć najczęściej Polacy na krótki czas pożyczali pokój na urlop (22%), to już na drugim miejscu plasują się rowery (13%), a tylko nieco dalej na liście są także inne środki transportu: samochód (8%) i elektryczna hulajnoga (7%). Polubiliśmy „rowery na minuty” – w niemal 100 większych i mniejszych miastach ma już do nich dostęp nawet 10 mln Polaków.

Szybko rosnąca popularność i duży potencjał polskiego rynku przyciąga zainteresowanie dużych graczy, którzy mogą wnieść niego świeży powiew i innowacyjne rozwiązania. Trwają właśnie dwa przetargi na zbudowanie i obsługę największych systemów rowerów municypalnych w Polsce – w Warszawie i Trójmieście. W obu ofertę złożyła hiszpańska firma Marfina, działająca na rynku pod marką Moventia.

Moventia to specjalistyczna część hiszpańskiej grupy biznesowej Marfina SL mającej niemal 100 letnią historię (od 1923 roku). Działa w sektorze transportu publicznego, mobilności osób oraz przemysłu motoryzacyjnego. Zajmuje się całym spektrum sektora mobilności i transportu – zarówno indywidualnego, jak i publicznego: od sprzedaży samochodów czy motocykli, poprzez transport miejski, międzymiastowy czy międzynarodowy, aż po usługi kolejowe. Rowery miejskie są istotną, a przede wszystkim bardzo szybko rosnącą częścią tego biznesu.

Zarówno nowy system w Warszawie jak i Trójmieście to bardzo wymagające projekty. Rozbudowane, nowoczesne, ambitne i oferujące wysoką jakość usług mieszkańcom. Uważamy, że doświadczenie Moventii w budowaniu takich systemów w różnych krajach, w różnej konfiguracji i z różnymi partnerami jest naszym dużym atutem” – komentuje Jordi Cabanas, który w Moventii odpowiada za systemy rowerów miejskich.

Moventia zarządza łącznie prawie 30,000 rowerów oraz 2,000 stacji fizycznych i wirtualnych.Obsługuje 6 dużych i skomplikowanych systemów w 3 różnych krajach w Europie i Ameryce Południowej.

Największym projektem, w którym bierze udział jest system rowerów miejskich Velib Metropole w Paryżu. Jest to największe i najbardziej skomplikowane przedsięwzięcie tego typu w Europie - 25 000 rowerów, w tym ponad 7,600 elektrycznych. Obsługuje także m.in. stolicę Finlandi – Helsinki oraz Peru – Limę.

W warunkach pandemii i dużej niestabilności rynków, bardzo istotnym elementem staje się wiarygodność i stabilność finansowa firmy. Moventia w 2019 roku osiągnęła obroty w wysokości ok. 704 mln euro. Jak duże może to mieć znaczenie, widać choćby w świetle oświadczenia dotychczasowego operatora w Warszawie (Nextbike), który wyjaśnił że nie wystartował w przetargu przewidując trudności w pozyskaniu finansowania kontraktu w polskich bankach. W przypadku Moventii to ryzyko nie istnieje.

Moventia nie jest producentem rowerów ani operatorem jednej, własnej technologii. Nie forsuje więc na siłę jakiegoś rozwiązania. Działa jako integrator i globalny operator usługi, co pozwala zaproponować za każdym razem taki zestaw sprzętu, technologi i systemu operacyjnego, który najlepiej pasuje do indywidualnych potrzeb danego miasta.

Realizujemy z sukcesem projekty w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach. Kluczem do skuteczności jest indywidualne traktowanie każdej sytuacji, określenie specyficznych wymogów i uwarunkowań, a potem dobranie do nich najlepszych rozwiązań organizacyjnych, logistycznych, technicznych czy informatycznych, jakie są dostępne na świecie. Nasza skala działania to umożliwia” – komentuje Cabanas.

Moventia wychodzi z założenia, że projekty są zawsze na ile to możliwe realizowane we współpracy z lokalnymi firmami i dostawcami, bo ich wiedza i rozumienie miejscowego rynku są bardzo cenne.

W przetargu w Warszawie w konsorcjum kierowanym przez Moventię wspierają ją lokalne środkowoeuropejskie marki: polska firma GeoVelo zarządzająca 9 systemami rowerów w mniejszych miejscowościach i produkująca (głównie na eksport) rowery elektryczne marki GeoBike oraz czeski producent elektrycznych rowerów i operator systemów wypożyczania Freebike.

W konkursie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot na ponowny start systemu rowerów miejskich (tzw. Mevo.2) Moventia występuje w kooperacji z polskim podwykonawcą - GeoVelo ze Szczecina.

KONTAKT / AUTOR
Sebastian Łuczak
Moventia - kontakt dla mediów
669 889 111
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.